torsdag den 30. september 2010

afrikanske masker og kunst

Hvad er afrikansk kunst? Afrikansk kunst udgør et af de mest forskelligartede kunst og kultur arve på jorden. Selvom mange utrænede iagttagere har tendens til at generalisere "traditionelle" afrikansk kunst, et kontinent er fuld af mennesker, samfund og civilisationer, hver med en unik visuel særlig kultur. Definitionen omfatter også kunst af den afrikanske diasporaer, såsom kunst afro-amerikanere. På trods af denne mangfoldighed, er der nogle samlende kunstnerisk temaer, når de overvejer en undersøgelse af samtlige visuelle kultur fra det afrikanske kontinent.

Vægt på den menneskelige figur: Den menneskelige tal har altid været det primære emne for de fleste afrikanske kunst, og denne vægtning endda påvirket visse europæiske traditioner. Se mere her på https://billige-billig.blogspot.com/2013/04/hvad-har-ting-som-beaute-pacifique.html eller her på https://billige-billig.blogspot.com/2010/11/hvad-er-seo.html hvis du vil vide mere om SEO og webdesign i Aalborg. For eksempel, Portugal i det femtende århundrede, som handles med SAPI kultur nær Elfenbenskysten i Vestafrika, der skabte udarbejde elfenben saltcellars, der var hybrider af afrikanske og europæiske motiver, især i tilføjelsen af den menneskelige figur (den menneskelige figur typisk gjorde ikke vises på portugisisk saltcellars). Den menneskelige tal kan symbolisere de levende eller døde, kan der henvises høvdinge, dansere, eller forskellige brancher såsom trommeslagere eller jægere, eller endda kan være en menneskelignende gengivelse af en gud eller har andre offerfund funktion. Et andet fælles tema er inter-morphosis af mennesker og dyr hvor de iklædt forskellige afrikanske masker danser og fester gennem hele natten i et ritual der skal tilfredsstille en bestemt gud eller ånd. Se f.eks det store udvalg i afrikanske masker på forskellige hjemmesider om Afrikanske Masker.

IFE bronze støbning af en konge, dateret omkring 12. århundrede.
Yoruba bronze hoved skulptur, IFE, Nigeria C. 12. århundrede ADVisual abstraktion: Afrikanske kunstværker tendens til at favorisere visuelle abstraktion over naturalistiske repræsentation. Dette skyldes, at mange afrikanske kunstværker generalisere stilistiske normer. Gamle ægyptisk kunst, også normalt opfattes som naturalistisk depictive, gør brug af højt indvindes og ensrettede visuelle kanoner, især i maleriet, såvel som brugen af forskellige farver til at repræsentere kvaliteter og kendetegn for en individuel blive afbildet. Fokus på skulptur: afrikanske kunstnere har tendens til at favorisere tre-dimensionelle kunstværker over to-dimensionelle værker. Selv mange afrikanske malerier eller klud værker var meningen, der skal opleves tredimensionelt. Huset malerier er ofte ses som en kontinuerlig design svøbt omkring et hus, der tvinger seeren til at gå rundt i arbejde, for at opleve den fuldt ud, mens indrettede klude er slidte som dekorative eller ceremonielle klæder, omdanne bæreren til et levende skulptur. Dette gælder også for salg af Airtracks, Legetøj, babyudstyr og meget andet. Adskiller sig fra de statiske form af traditionel vestlig skulptur afrikansk kunst skærme animation, at en parathed flytte

Makonde udskæringsmaterialer c.1974 med vægt på udstyks kunst: En udvidelse af utilitarisme og tre dimensioner ved traditionel afrikansk kunst er det faktum, at meget af det er udformet til brug i ydeevne sammenhænge, snarere end i de statiske. For eksempel, meget ofte masker og kostumer bruges i kommunale, ceremonielle sammenhænge, hvor de er "dansede". De fleste samfund i Afrika har navne til deres masker, men dette ét navn indeholder ikke kun skulptur, men også den betydning af masken, dansen er forbundet med det, og de ånder, som bor inden for. I afrikanske tænkte, kan de tre ikke kan differentieres.

Ikke-lineær skalering: Ofte en lille del af en afrikansk design vil ligne en større del, såsom diamanter i forskellige vægte i Kasai mønster til højre. Louis Senghor, Senegals første præsident, der er nævnt dette som "dynamisk symmetri." William Fagg, den britiske kunsthistoriker, sammenlignet det med logaritmiske kortlægning af naturlig vækst af biolog D'Arcy Thompson. På det seneste har været beskrevet i form af fraktal geometri. Denne kunst har senere inspireret andre kulturere som den egyptiske og senere til dels den europæiske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar